top of page

Citybiking i byernes by

Der er jo præsidentvalg i Frankrig i dag, så jeg tog et hurtigt personligt valg, og besluttede at bruge dagen i sadlen. Endelig er solen fremme, der er tocifrede temperaturer og så er det i øvrigt alt for længe siden jeg har fået kørt noget ordentligt mountain bike.

Jeg har i forvejen udset mig nogle grønne veje fra Versailles og ind mod centrum af Paris. Og jeg kan også se, at der nok kommer godt med højdemeter på. Men at det ligefrem skulle blive en solid aha-oplevelse, set med mountain bike brillerne på, havde jeg ikke forestillet mig.

Natascha og hendes mand (nej, jeg ved stadig ikke hvad han hedder) var til fest i går, så jeg bliver vækket ved 4-tiden da de kommer hjem, og igen ved 7-tiden, hvor jeg senere erfarer, at det er Natascha der går til bageren efter frisk morgenbrød til mig. Godt jeg ikke nåede at brokke mig. Men jeg er ikke superfrisk, da jeg vågner og prøver at finde undskyldninger for ikke at skulle cykle. Dem er der absolut ingen af, og solen har allerede kastet sine stråler på facaden på nabobygningen. Så efter et hurtigt bad, morgenmad og to kopper kaffe, går jeg ud til bygrænsen og camperen, rigger cykel til og klæder om – og klokken 10.30 står jeg klar.

Allerede 50 meter fra hvor camperen er placeret rammer jeg det første singletrack. Og møder de første fem andre mountain bikere. Efter halvanden kilometer er al søvnen ude af øjnene, smilet er bredt og jeg har mødt adskillige på mountain bike. Lige uden for Versailles ligger der de fedeste MTB-spor! – og det går selvfølgelig opad fra start. Jeg kører ind i Forêt Domaniale de Versailles, og hér bliver sporene bare sjovere og sjovere. Det minder mig meget om Hareskoven, bare med lidt flere højdemeter på, og der er hele tiden singletracks til højre og venstre, så der skal tages nogle svære beslutninger ind imellem.

Det slår mig, at Versailles er det perfekte sted at kombinere storbyferie og mountain bike. Lige uden for bygrænsen er der spor nok til en uges rekognoscering, og uden at komme til at køre i samme spor flere gange. Og der er højdemeter nok til, at man uden dårlig samvittighed kan bestille en ekstra stor burger og øl, når turen er færdig.

Sådan kører jeg rundt i skoven med retning mod Paris, og ligner det meste af tiden en bredmundet frø – det hér er simpelthen noget af de bedste mountain bike jeg har kørt længe. Jeg rammer en led stigning, hvor jeg flere gange overvejer at stå af og spare lårene (ved jo ikke helt hvor længe jeg skal være igang), men det lykkes alligevel at komme til tops, og jeg modtager et par thumps-up fra to trail-løbere.

Efter 18 kilometer i skoven, kan jeg ikke finde mere grønt og ender i et hyggeligt villakvarter. En større vej leder mig nedad, nedad, og pludselig har jeg udsigt over hele Paris' centrum, Eiffeltårnet og bankkvarterene. I bunden rammer jeg Seinen, som jeg kan følge hele vejen ind til tårnet, hvor der hurtigt bliver crowded. Jeg er en smule malplaceret mellem chicke franske kvinder med deres mænd under armen, med min mudrede bagdel og en cykel smurt ind i skovbund.

Får taget de obligatoriske billeder af tårnet, og under de nyudsprungne kirsebærtræer er der kamp om pladserne bland instagrammere, youtubere og andet godtfolk – og en enkelt mudret mountain biker.

Videre ad lækker cykelsti langs Seinen til Louvre, og så tager jeg ellers paraderunden ad Concorde-pladsen til Champs-Elysées og op til Triumfbuen, nøjagtig som jeg så tit har set andre cyklister, der ankommer til Paris på cykel gøre. Helt oppe ved Triumfbuen, hvor folk skaber trafikkaos, fordi de bedste billeder af buen tages fra midten af vejen, lige midtfor buen, beder et ungt par om hjælp, da de er punkteret på deres lejecykler. De har tænkt sig at cykle til Versailles, men allerede her er de i problemer. Min pumpe passer desværre ikke til deres ventil, og har heller ikke en slange der kan bruges, så jeg foreslår at de finder en cykelforretning, der kan hjælpe.

Fra Triumfbuen drejer jeg ned ad femte vej på venstre hånd, og inden jeg har kørt en kilometer er jeg atter i skov med grus under dækkene. Et fantastisk smukt skov- eller park-område, hvor folk cykler, løber, kører skateboard og sejler i robåde på søerne. Meget idyllisk, og kun en kort gåtur fra det kaotiske trafikknudepunkt ved Champs-Elysées.

Igen krydser jeg Seinen, og herfra går det jævnt opad bakke de sidste ti kilometer i lige linje til Versailles-slottet.

Urban mountain biking i Paris, og Versailles i særdeleshed, kan absolut anbefales, og som nævnt er det jo nærliggende at kombinere med lidt storbysus fra byernes by, måske lidt shopping, en espresso og glas rødvin på en fortorvscafé.

Det er bare et forslag!

——

Info:

Fra Versailles by er der 1.5 km til MTB-spor. Kør i Forêt Domaniale de Versailles og ind mod Paris. Her er spor nok til mange ture.

Fra Versailles gennem skovene kørte jeg 23 km til jeg stod ved Eiffeltårnet. Totalt cyklede jeg 52 km og knap 500 højdemeter.